Kokeile aluksi vaikka tätä peliä
Pokeri

Netissä ja mobiilissa

Ilmainen pokeriapplikaatio

Lataa AppStoresta Lataa ja asenna Androidille Ei ladattavissa laitteellesi

Tutustu

Sökö

Pelin tavoitteena on voittaa yksittäinen pelikierros, joko muodostamalla paras mahdollinen viiden kortin pokerikäsi tai panostamalla niin, että kukaan muu pelaaja ei maksa panostusta. Pokerikäsi muodostetaan pelaajalle jaettavista henkilökohtaisista viidestä pelikortista.

Kaikkiin Sökö-muotoisiin käteispokeripeleihin voi osallistua 2–8 pelaajaa, ja jokaisessa pöydässä pelataan yhdellä 52 kortin pakalla. Turnausmuotoisissa Sökö-pokeripeleissä pelaajia voi olla minimissään kaksi, mutta maksimissaan jopa useita tuhansia.

Pelin kulku

Alkupanokset (ante): Kaikki pelikierrokseen osallistuvat pelaajat asettavat ennen kierroksen alkua samansuuruisen alkupanoksen. Tämän tarkoituksena on varmistaa, että pöydässä on aina potti, josta pelikierrokseen osallistuvat pelaajat voivat pelata. Alkupanosten suuruus kussakin pelipöydässä (käteispelipöydät) on nähtävillä ennen pelikierrokseen osallistumista.

Alkujako (initial deal/second street): Alkupanosten asettamisen jälkeen jaetaan jokaiselle pelaajalle kaksi korttia, yksi pimeä (näkyy vain pelaajalle itselleen) ja yksi avoin (näkyy myös kaikille muille pelaajille).

Panostuskierros 1: Panostaminen alkaa pelaajasta, jolla on korkein avoin kortti (ässä korkein, kuningas toiseksi korkein jne.). Jos useammalla kuin yhdellä pelaajista on pistearvoltaan sama avoin kortti, verrataan korttien maita. Korttimaiden arvojärjestys suurimmasta pienimpään on: pata, hertta, ruutu ja risti. Pelaajat voivat vuorollaan luovuttaa, sököttää (mahdollista jos kukaan ei ole panostanut), maksaa tai panostaa (korottaa). Panostamista koskevat ohjeet selitetään alla tarkemmin.

Kolmas kortti (third street): Seuraavaksi jokaiselle vielä mukana olevalle pelaajalle jaetaan toinen avoin kortti. Ensimmäisenä vuorossa on pelaaja, jonka kahdesta avoimesta kortista muodostuu korkein pelikäsi. Jos korkein yhdistelmä on useammalla pelaajalla, aloittaa panostuskierroksen korttien jakojärjestyksessä ensimmäinen korkeimman yhdistelmän omaava pelaaja (vanhin käsi puhuu).
Jokaisesta vähintään kolmannelle kortille menneen käteispelikierroksen potista otetaan ns. talon osuus (rake), joka on pelinjärjestäjän palkkio pelien pyörittämisestä. Turnauspeleistä ei veloiteta talon osuutta yksittäisistä pelikäsistä, vaan talon osuus on mainittu erikseen turnauksen tiedoissa. Tarkemmat tiedot talon osuudesta eri pelitasoilla ja eri pelimuodoissa löydät pelintarjoajan rakea koskevalta sivulta.

Panostuskierros 2: Panostuskierros on vastaava kuin ensimmäinen panostuskierros.
Neljäs kortti (fourth street): Toisen panostuskierroksen jälkeen jokaiselle vielä mukana olevalle pelaajalle jaetaan kolmas avoin kortti. Sitä seuraa kolmas panostuskierros.

Panostuskierros 3: Panostuskierros on vastaava kuin ensimmäinen panostuskierros.
Viides kortti (fifth street): Lopuksi kaikille pelikierroksella vielä mukana oleville pelaajille jaetaan viides ja viimeinen kortti. Myös tämä kortti jaetaan avoimena. Tätä pelivaihetta seuraa neljäs, viimeinen panostuskierros.

Panostuskierros 4: Panostuskierros on vastaava kuin ensimmäinen panostuskierros.

Näyttö (showdown): Viimeisen panostuskierroksen jälkeen, kun mukana on vähintään kaksi pelaajaa, katsotaan kenellä on paras viiden kortin pokerikäsi. Potin voittaa pelaaja, jolla on paras viiden kortin pokerikäsi. Potin voi voittaa myös panostamalla niin, että kukaan muu pelaaja ei maksa panostusta. Jos kahdella tai useammalla pelaajalla on voittokäsi, potti jaetaan (tarkemmat tiedot tasapelisäännöistä löydät alta).

Pot limit -pelit (potti määrittelee panostuskierroksen suurimman mahdollisen panostuksen)

Pot limit -pelit eroavat limit-peleistä sallittujen panostus- ja korotussummien osalta.

Minimikorotus on saman panostuskierroksen edellinen panostus tai korotus. Esimerkiksi jos ensimmäinen pelaaja panostaa euron, toinen pelaaja voi korottaa vähintään samaisen euron.

Maksimikorotus on panostettu kokonaispotti + panostuskierroksen muiden pelaajien panokset yhteensä + pelaajan maksama panos. Esimerkiksi jos potti on viisi euroa, ensimmäinen pelaaja panostaa euron ja toinen pelaaja maksaa euron, kolmas pelaaja voi korottaa enintään kahdeksalla eurolla (pääpotin viisi euroa + kierroksen aikaisemmat panokset kaksi euroa + pelaajan itse maksama euro).

Pot limit -pelien panosten suuruus ei muutu limit-pelien tapaan viimeisillä panostuskierroksilla.

Panostusjärjestelmä

Luovuta: Jos olet panostanut tai korottanut, häviät panostamasi rahat sekä peliin asettamasi alkupanoksen, muttet sen enempää. Luovutettuasi olet poissa pelistä seuraavaan pelikierrokseen saakka.

Sökötä / Maksa (katso): Voit pysyä pelissä sököttämällä tai maksamalla. Jos kukaan ei ole panostanut ennen sinua, voit sököttää asettamatta rahaa pottiin. Jos joku on panostanut sinua ennen, voit pysyä pelissä maksamalla saman summan pottiin.

Panosta / Korota / Korota uudelleen: Voit panostaa tai jos joku muu on jo panostanut, voit korottaa panosta.
Panokset on määritetty pöydän panoksissa. Esimerkiksi 20 sentin alkupanoksen omaavassa sököpelipöydässä minimipanostus on aluksi 20 senttiä. Pot limit -peleissä panostuskertojen määrää ei ole rajoitettu. Panostusvuorot kuitenkin päättyvät viimeistään silloin, kun vain yhdellä pelaajalla on laittaa lisää rahaa pottiin (muut pelaajat ovat panostaneet kaikki rahansa pelikierroksen pottiin). Turnauksissa peliin osallistumisesta peritään osallistumismaksu, joka vaihtelee turnauksen ja turnaustyypin mukaan..

All-in:

Kun pelaajalta loppuvat pelimerkit kesken käden, hänen ei tarvitse luovuttaa. Sen sijaan hän voi panna kaikki peliin (all-in). Kun pelaaja on all-in, hän maksaa kaikki pelimerkkinsä ja potti jaetaan pääpottiin ja sivupottiin. Kaikki jatkossa pelatut pelimerkit lisätään sivupottiin. Kun kierros päättyy, eikä all-in-pelaajalla ole voittokättä, sekä sivu- ja pääpotti menevät voittokädelle.

Kun kierros päättyy ja all-in-pelaajalla on voittokäsi, pääpotti menee all-in-pelaajalle ja sivupotti seuraavaksi parhaalle kädelle.

Jos useampi kuin yksi pelikierrokseen osallistuvista pelaajista laittaa kaiken peliin (all-in), luodaan useita sivupotteja. Nämä sivupotit jaetaan käsien paremmuuden ja sen mukaan, missä järjestyksessä pelaajat panivat kaiken peliin.

Tasapeli

Jos kahdella tai useammalla pelaajalla on täsmälleen samanarvoiset pokerikädet, potti jaetaan kaikkien näyttövaiheessa voittokäden omaavien pelaajien kesken tasan.

Poikkeuksena yllä mainittuun potin tasajakoon on tilanne, jossa osa pelaajista on sijoittanut pottiin enemmän kuin toiset näyttövaiheessa. Esimerkiksi pelaaja A on mennyt all in kolmannen kortin jakamisen jälkeen ja pelaajat B ja C ovat jatkaneet panostamista: B:lle ja C:lle on muodostettu sivupotti. B:llä on paras käsi ja hän voittaa koko sivupotin - A:lla on täsmälleen sama käsi kuin B:llä, jolloin pääpotti jaetaan A:n ja B:n kesken.

Voitonjako

Potti jaetaan pelaajalle tai pelaajille, joilla on näyttövaiheessa paras viiden kortin muodostama pokerikäsi. Tasapelisäännöt -osiossa on tarkemmin käyty läpi, miten voitonjako tapahtuu jos voittajia on useampia.

Pelaaja voi voittaa potin myös ennen pelin näyttövaihetta, jos muut pelaajat luovuttavat pelin esimerkiksi tehdyn panostuksen seurauksena.

Voittokäsien paremmuusjärjestyksen löydät ohjeiden lopusta.

Talon osuus (rake)

Pelintarjoajalle tuleva korvaus pokeripeleistä veloitetaan käteispeleissä prosenttikorvauksena pelikierroksella tehtyjen panostusten arvosta (osuus menee käteispeleissä vain käsistä, jotka etenevät kolmas kortti -vaiheeseen). Korvauksen määrä ja korvaukselle mahdollisesti määrätty rahamääräinen maksimi (rake cap) ilmoitetaan talon osuutta eli rakea koskevassa peliohjeen osuudessa.

Turnausmuotoisista peleistä veloitettava talon osuus on mainittu turnaustiedoissa. Talon osuus voidaan veloittaa joko turnauksen osallistumismaksun yhteydessä ja/tai turnauksen käynnistyttyä pelaajan käytettävissä olevista uudelleenosto- (eng. rebuy) ja lisäostomahdollisuuksista (eng. add-on).

Pokeripelikäsien paremmuusjärjestys

Voittokäsi ratkaistaan katsomalla, kenellä on paras korttiyhdistelmä. Yhdistelmät on lueteltu seuraavassa vahvimmasta heikoimpaan käteen. Jokaisesta yhdistelmästä annetaan esimerkki, jossa maat on merkitty kirjaimilla C (risti), D (ruutu), H (hertta) ja S (pata). Kuvakortit on merkitty kirjaimilla J (jätkä), Q (kuningatar), K (kuningas) ja A (ässä). Ässä voi olla arvoltaan joko 1 tai 14, esimerkiksi suorassa ässä voi tästä syystä olla mukana niin A, 2, 3, 4, 5 tai 10, J, Q, K, A -käsissä (tai vastaavasti neljän kortin muodostamissa suorissa).

Kuningasvärisuora
Värisuora kympistä ässään (kaikki viisi korttia ovat samaa maata).
Esimerkki: 10d Jd Qd Kd Ad

Värisuora
Suora, jossa kaikki viisi korttia ovat samaa maata.
Esimerkki: 5h, 6h, 7h, 8h, 9h

Neloset
Neljä samanarvoista korttia.
Esimerkki: 7c, 7d, 7h, 7s

Täyskäsi
Kolme samanarvoista korttia ja toiset kaksi samanarvoista korttia. Jos usealla pelaajalla on täyskäsi, voittaja on pelaaja, jonka täyskäden kolme samanarvoista korttia ovat suurimmat.
Esimerkki: 4h, 4c, 4s, Jd, Js

Väri
Viisi korttia samasta maasta. Jos usealla pelaajalla on väri, voittaja on pelaaja, jonka värissä on arvoltaan suurin kortti.
Esimerkki: 10h, 2h, Jh, 4h, Ah

Suora
Viisi numeroarvoltaan peräkkäistä korttia. Jos usealla pelaajalla on suora, voittaja on pelaaja, jonka suorassa on arvoltaan suurin kortti. Ässää voidaan käyttää joko suurena tai pienenä (mutta ei molempina samassa kädessä).
Esimerkki: 6, 7, 8, 9, 10 - maalla ei ole väliä.

Kolmoset
Kolme samanarvoista korttia.
Esimerkki: 7h, 7d, 7s.

Kaksi paria
Kaksi samanarvoista korttia ja toiset kaksi samanarvoista korttia. Jos usealla pelaajalla on kaksi paria, arvoltaan suurin pari ratkaisee voittajan. Jos usealla pelaajalla on samanarvoiset kaksi paria, voittaja on pelaaja, jonka kädessä on suurin parien ulkopuolinen kortti.
Esimerkki: 9d, 9s, Qc ja Qd on parempi kuin 10h, 10d, Jc ja Jd

Neljän kortin väri
Neljä korttia samasta maasta. Jos usealla pelaajalla on väri, voittaja on pelaaja, jonka värissä on arvoltaan suurin kortti. Jos usean pelaajan neljän kortin väri muodostuu täsmälleen samankokoisista korteista, voittaja on pelaaja, jonka viides kortti on arvoltaan suurin.
Esimerkki: 10d, 2h, Jh, 4h, Ah

Neljän kortin suora
Neljä numeroarvoltaan peräkkäistä korttia. Jos usealla pelaajalla on neljän kortin suora, voittaja on pelaaja, jonka suorassa on arvoltaan suurin kortti. Ässää voidaan käyttää joko suurena tai pienenä (mutta ei molempina samassa kädessä). Jos usean pelaajan neljän kortin suora muodostuu täsmälleen samankokoisista korteista, voittaja on pelaaja, jonka viides kortti on arvoltaan suurin.
Esimerkki: 3, 7, 8, 9, 10 - maalla ei ole väliä.

Pari
Kaksi samanarvoista korttia. Jos usealla pelaajalla on pari, suurin pari voittaa. Jos usealla pelaajalla on samanarvoinen pari, voittaja on pelaaja, jonka kädessä on suurin parin ulkopuolinen kortti.
Esimerkki: 8c, 8d, As, 3c ja 2h on parempi kuin 8h, 8s, Kd, Qh ja Jc, koska ässä on suurin kortti.

Suurin kortti (hai)
Jos pelaajilla ei ole mitään edellä mainituista yhdistelmistä, voittaja on pelaaja, jonka kädessä on suurin kortti. Jos kahdella tai useammalla pelaajalla on yhtä suuri hai, muiden korttien arvo määrää voittajan.
Esimerkki: Ad, Qc, 5h, 4c ja 3s on parempi kuin Ac, Jd, 10c, 9s ja 7h

Pokeriohjelma

Voit pelata Pokerin pelejä omalle koneelle ladattavan ohjelman kautta.

Lataa peliohjelma Ei ladattavissa laitteellesi

Windows PC:lle

Mobiilipokeri, iOS

Voit pelata Pokerin pelejä iPhonellasi, koska vaan.

Lataa AppStoresta

Tutustu

Mobiilipokeri, Android

Voit pelata Pokerin pelejä Androidillasi, koska vaan.

Lataa ja asenna Androidille

Tutustu

Odota hetki